ШКІДЛИВІ ЗВИЧКИ ТА ЇХ ВПЛИВ НА ЗДОРОВ’Я

 

Шкідливі звички — не корисні або  шкідливі дії, які люди повторюють знову і знову, незважаючи на те, що вони створюють загрозу для здоров’я і  можуть мати в собі елементи психічних розладів.

Звичка — це  форма поведінки , яка в певних умовах набуває характеру потреби. Якщо звичка робить негативний вплив на організм людини, на його здоров’я, руйнує його життя — це шкідлива звичка.

Багато шкідливих звичок  набувають характер залежності, тобто людина знає про шкоду звички, але не може від неї позбутися через те, що вона приносить короткочасне задоволення або полегшення. Деякі шкідливі звички зберігаються, тому що людина не підозрює про свою звичку  або  не вважає її шкідливою для себе.

Серед основних причин виникнення і поширення шкідливих звичок можна назвати:

— Соціальна узгодженість. Якщо та чи інша модель поведінки прийнята у сім’ї, класі, серед друзів, тобто у найближчому оточенні, він відчуває необхідність слідувати їй, щоб показати свою приналежність до цієї групи, і звідси — мода на шкідливі звички.

— Задоволення. Одна з головних причин, чому люди йдуть шкідливим звичкам, — це супутні і приємні (спочатку) відчуття, від хорошого самопочуття і релаксації до містичної ейфорії. Далі виникає пряма залежність.

— Цікавість змушує деяких людей почати самим слідувати шкідливим звичкам.

Відхід від фізичного стресу. Більшості людей вдається справлятися з найбільш стресовими ситуаціями їх життя, але деякі намагаються знайти притулок у формі залежності.

-Невміння правильно використовувати вільний час.

— Відчуження і невлаштованість у житті

 

Найбільш поширеними формами шкідливих звичок є алкоголізм, тютюнопаління та наркоманія. Але, насамперед, треба навчитися правильно приймати рішення, навчитися думати «для себе». І першим серед тих рішень має стати «Ні - шкідливим звичкам!». Проникаючи у різні сфери нашого життя, дані шкідливі звички роблять все більш згубний вплив на соціальне самопочуття, інтелектуальний, професійний, генетичний потенціал суспільства. 

Під наркоманією розуміють хворобливий потяг, пристрасть до систематичного вживання наркотиків, що приводить до важких порушень психічних та фізичних функцій. Розгорнуте визначення наркоманії дає комісія експертів ВООЗ. Згідно з цим визначенням, наркоманія - це «психічний, а іноді також фізичний стан, що виникає в результаті взаємодії між живим організмом і наркотичним засобом, що характеризується особливостями поведінки та іншими реакціями, які завжди включають потребу в постійному або періодично поновлюваному прийомі цього наркотичного засобу з метою випробувати його психічний вплив або уникнути дискомфорту, пов'язаного з його відсутністю ».

Акоголізм характеризується патологічним потягом до спиртного, супроводжується соціально-моральною деградацією особистості. «Алкогольна залежність» розвивається поступово і визначається складними змінами, які відбуваються в організмі питущого людини і приймають незворотний характер: спирт стає необхідним для підтримання обмінних процесів.

Розрізняють три види алкоголізму:

- побутовий алкоголізм характеризується звиканням до алкоголю, проте людина ще здатна контролювати кількість напою і навіть тимчасово припинити його вживання в невідповідних для випивки ситуаціях;

- при хронічному алкоголізмі втрачаються характерні для побутового алкоголізму можливості. Толерантність (переносимість) досягає максимуму, пристрасть до спиртного приймає патологічний характер;

- ускладнений алкоголізм відрізняється від попередніх тим, що п'ють, поряд з алкоголем, вживають барбітурати або наркотики.

Тютюнопаління - вдихання диму тліючих висушених або оброблених листя тютюну, найбільш часто у вигляді куріння сигарет. Тютюновий дим містить психоактивні речовини-алкалоїди нікотин і гармін, які в комбінації є адиктивним стимулятором центральної нервової системи, а також викликають слабку ейфорію. Ефекти від впливу нікотину включають тимчасове зняття втоми, сонливості, млявості, підвищення працездатності і пам'яті.

Для кожного вікового етапу характерні свої фізіологічні, поведінкові особливості розвитку. А які з них здатні вплинути на знайомство дитини з шкідливими звичками?

Так, практично кожна дитина проходить через стадію «маленьких мавпочок», з особливим мистецтвом наслідуючи оточуючим, копіюючи їх риси. Цю поведінкову особливість дитячого віку психологи називають реакцією імітації. Вона цілком природна і навіть необхідно для нормального психічного розвитку. Адже таким чином дитина приміряє на себе різні соціальні ролі, які в майбутньому їй доведеться виконувати, вчиться будувати свої взаємини з навколишнім світом. Однак в силу недостатньої сформованості аналітико-прогностичного компонента розумової діяльності діти не в змозі вибирати зразки для наслідування, мов дзеркало відбиваючи все те, що їх оточує.

Безумовно, першим прикладом для наслідування служать батьки. Часто саме завдяки їм дитина знайомиться з «легальними наркотиками» - алкоголем, нікотином. Саме спостерігаючи за дорослими, вона дізнається про традиції використання алкоголю в урочистих випадках. Алкогольні напої на столі у дитини міцно зв'язуються з атмосферою свята, веселощів в будинку. Знайомство з ними здається привабливим, оскільки допомагає стати схожим на тата, його друзів - таких сильних, мужніх, дорослих. Так відбувається перша алкогольна проба. Звичайно, зовсім необов'язково, що вона неминуче приведе до формування наркогенної залежності. Але….за даними дослуджень, 82% неповнолітніх наркоманів з благополучних сімей починали свою наркогенну карєру з домашніх свят, підтримуючи компанію дорослих.

Прийнято вважати, що більшість дітей, що використовують шкідливі речовини, виховуються в неповних сім'ях - там, де є тільки мама (рідше - батько). Проте сьогодні це уявлення явно втрачає свою актуальність: значна частина неповнолітніх, що мають досвід наркотизації (за даними, більше 60%), живуть разом з обома батьками. Мабуть, головне значення має не склад сім'ї, а характер атмосфери, що складається в будинку, емоційна близькість і довіра, яку надають домочадці один одному. І тут класична сім'я, де є батько, і мати, може явно програвати сім'ї, що складається з матері-одиначки і дитини, якщо в першому випадку взаємини людей нагадують безперервну боротьбу, а в другому випадку дитина оточена ніжністю, любов'ю, турботою.

Рекомендації батькам учнів

1.      дотримуватися чіткого режиму дня, визначити обов'язки кожного члена сім'ї, спільно з дітьми планувати життя родини;

2.      постійно цікавитись успіхами та проблемами, труднощами та інтересами дитини;

3.      знати коло товаришів своєї дитини, зони її неформального спілкування;

4.      виховувати у дитини відповідальне ставлення до свого здоров'я;

5.      без повчань, залякування, докучливості обговорювати проблеми життя наркоманів, алкоголіків та курців;

6.      обмежувати доступ молоді до інформації, що популяризує шкідливі звички (окремі кінофільми, відеофільми, публікації);

7.      навчити свою дитину протистояти агітації прихильників нездорового способу життя, виробляти вміння відстоювати свою позицію;

8.      підтримувати постійний зв'язок зі школою, допомагати їм у пропаганді здорового способу життя.

Рекомендації для вчителів:

·         поважайте індивідуалізм учня його зневага призводить до неадекватної поведінки;

·         контроль за дотриманням прав і свободи дитини у школі та в сім'ї, виключення будь-якого морального, фізичного насилля над дитиною;

·         виявити мотиви, які спонукають учнів міняти навчання на захоплення шкідливими звичками, які  згубно впливають на подальше життя;

·         створення можливостей для розумного і культурно-ціннісного дозвілля учнів.

Автор : joomla блоги